Thursday 31 January 2013



Ini Kisah "Keluarga" Kami

Hari ini (Khamis) bersamaan 31 Januari 2013, seharian aku menghabiskan di UKM walaupun cuti semester..Plannya nak siapkan kerja2 before pulang ke kampung halaman tercinta (Kuala Kangsar) esok..Tapi sambil 'menyelam minum air' la..Duk layan & download movie gak..Almaklumla internet laju bila orang xda..Sebenarnya aku baru sahaja pulang dari Johor awal pagi semalam..Habis satu Johor aku dan sahabat2 pusing..Untuk apa? Ke mana? Dengan Siapa? Dll persoalan lagi..Tunggu entri seterusnya baru aku share cerita tersebut.. Di kesempatan ni aku nak mengucapkan "Selamat Pengantin Baru" kepada sahabat2 aku yang telah mendirikan rumahtangga @ masjid time cuti ni..Antaranya yang sempat aku singgah sebelum ke Johor ialah Siti Aminah & Pasangan di Melaka..Alhamdulillah, terbina lagi beberapa baitul muslim..Cuma entri ini bukanlah nak cerita pasal keluarga ini..Hehe..Yang nak diceritakan pada kali ini ialah kisah usrah muslimin JPDK batch 2010 yang dah berapa kali tertangguh untuk diceritakan..20 orang semuanya..
Wedding Siti Aminah

     Ukhwah itu indah..Pejam celik pejam celik dah berbaki 1 semester sahaja lagi bersama kalian..Sungguh cepat masa berlalu..Teringat lagi pada awal semester yang lalu bila mana Ustaz Muemin mesej minta aku untuk jadi naqib..Berat sebenarnya amanah ini apatah lagi naqib kepada sahabat2 seperjuangan..Almaklumla ramai lagi ustaz2 yang heebaat dalam kalangan mereka dan bukan senang nak ajak abang2 SENIOR ni ber'USRAH'..Namun, semuanya berjalan lancar sepanjang satu semester yang lalu..Cuma mungkin CARA KITA BERBEZA..Aku teringat kata2 Prof. Madya Dr. Razaleigh (Ketua Jabatan) sebelum ini yang mana USRAH ini tidak semestinya di masjid dan menadah kitab "Apa Ertinya Saya Menganut Islam" (Fathi Yakan)..Teringat pulak zaman USRAH di KUIS dulu..Siap ada lulus dan gagal lagi..Moga ada manfaatnya..Saya nak mengulas panjang2 tentang maksud, rukun, sejarah dll tentang usrah ni pun dah banyak saya tengok kt blog orang lain..Cuma saya nak kongsi tentang kisah KAMI..Niat di hati hanyalah kerana Allah S.W.T. agak kita sama2 timbul rasa minat untuk ber'USRAH'..

Imam Hasan al-Bana di dalam risalah usrahnya menyatakan :

“Islam amat menitik beratkan pembentukan usrah dikalangan ahli-ahlinya dan mengarahkan mereka supaya menjadi model dan contoh terunggul, menguatkan ikatan mereka dan mengangkat tahap persaudaraan mereka dari perkataan dan teori kepada perbuatan dan praktikal..”

     Usrah bukan majlis ilmu, tetapi sebahagian daripada faedah usrah adalah ilmu. Ia juga bukan medan untuk isu-isu semasa, namun mengetahui perkembangan semasa adalah sebahagian daripada pencapaian usrah. Begitu juga dengan ukhuwwah, ia bukan agenda usrah, tetapi salah satu manfaat usrah adalah terhasilnya ukhuwwah. Usrah adalah medan yang mencantumkan ilmu, isu semasa dan ukhuwwah, untuk suatu agenda yang lebih besar iaitu membentuk sahsiah muslim seterusnya menghasilkan manusia muslim.

      Apa aktiviti KAMI? 
1) Makan tengahari selepas kuliah Metodologi Dakwah kepada Muslim (Biasanya kedai Azura)
Restoran Azura
2) Makan malam selepas bermain futsal.
3) Iftar Jamaie
4) Camping and Picnic di Port Dickson
5) Futsal di KIAM @ Vrox
 
 
Restoran "Gelas Besar"
Restoran Alif

Pengisian oleh Ustaz Muemin
Iftar Jamaie
Makan dalam talam

Futsal
BBQ & makan time
Pengisian & respon time

Riadah time
Malam masih muda
Nampak macam biasa2 ja..Tapi ini luar biasa..Setiap kali aktiviti dijalankan bagi la sedikit PENGISIAN..Tidak perlu yang berat2 namun mampu 'menyapu halaman hati'..Mantapkan yang dalam 'kotak dahulu'..Jangan sempitkan ia..Sebenarnya apabila mereka sanggup dan sudi meluangkan masa pun sudah dikira bagus..Lama kelamaan suatu kumpulan yang beriman dengan agama Islam, berusaha dan tolong-menolong di antara satu sama lain untuk memahami dan menghayati Islam dalam segenap aspek kehidupan akan terhasil..Sekian sahaja untuk entri kali ini..Nak bercakap banyak pun tidak berguna..Moga ia bermanfaat untuk semua..Ukhwah itu indah!!!!            


Banana time























No comments:

Post a Comment